بررسی مکتب وقوع در دیوان وحشی بافقی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زینب رشیدی
- استاد راهنما علی عباس رضایی نورآباد طاهره صادقی تحصیلی
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده مکتب وقوع یا سبک وقوع از سبکهای بینابین و کناری است که حد واسط سبک عراقی و هندی است. این مکتب در ربع اول قرن دهم شکل گرفت و در نیمه دوم همان قرن اوج گرفت. اساس مکتب وقوع بیان واقع گرایانه روابط عاشق و معشوق و حالات آنان است. در این مکتب، عدم ذکر معشوق مونث در جامعه آن روز باعث روی آوردن به معشوق مذکر و ذکر نام او گردیده است. مکتب وقوع دارای شاعران بزرگ و صاحب نامی چون لسانی شیرازی (که بعضی ها او را واضع مکتب وقوع می دانند) میرزا شرف جهان قزوینی که اشعار او نمونه کامل این مکتب است، محتشم کاشانی و وحشی بافقی است. در آثار وحشی بافقی نمونه کامل مکتب وقوع وجود دارد. وحشی بافقی از مقلدان بابا فغانی است. اشعار او بر بیان مطالب جزیی و حالات عاشق و معشوق از قبیل ناز، قهر، خشم، دشنام، اشتیاق، وصال، هجران، عشق و ... مبتنی است. دیوان اشعار او از نظر زبانی ساده و روان است، از لحاظ فکری عاشقانه و حالات واقعی بین عاشق و معشوق و از نظر ادبی چندان از بدیع و بیان استفاده نشده است مگر بعضی از صنایع عادی و کلیشه ای نظیر تشبیهات و استعارات ساده. بیشتر اشعارش غزل است ولی چند ترکیب بند نیز دارد. کلید واژه ها: مکتب وقوع، وحشی بافقی، سطح فکری، سطح زبانی، سطح ادبی
منابع مشابه
بررسی گونه های شعر غنایی در دیوان وحشی بافقی
وحشی بافقی(939؟-991؟) با ارائة آثاری ماندگار در شعر فارسی، از جمله شاعرانی است که با وجود پیروی از بزرگان ادبی گذشته، توانسته است خود را از تقلید صرف، رهایی دهد و از آن، گامی فراتر نهد. او بهجای هنرنماییهای متکلّفانه و کاربرد صنایع مفاخرهآمیز، تلاش خود را در جهت ارتقای معانی با زبانی سهل و ممتنع، متمرکز کرده است. از ابتکارات وحشی تغییراتی است که در برخی از انواع فرعی غنایی پدید آورده است. ...
متن کاملبررسی ویژگی سهلممتنع در غزلیّات وحشی بافقی
غزل بهترین قالب برای بیان کردن گونه ادب غنایی است و شاعران بیشماری از این قالب برای بیان کردن اشعارشان استفاده کردهاند. یکی از این شاعران وحشی بافقی است. او یکی از بزرگترین شاعران قرن دهم است که نسبت به شاعران دوره خود در جایگاه ممتازی قرار دارد. وحشی بافقی در همه قالبهای شعری طبعآزمایی کرده است، امّا شهرتش بیشتر به خاطر غزلهای پر سوز و گداز اوست. یکی از دلایلی که غزلهای او را ممتاز گردان...
متن کاملجلوهی معشوق در آیینهی شعر وحشی بافقی
شعر عاشقانه بر سه محور اساسی عشق، عاشق و معشوق استوار است و در این میان معشوق محوریترین شخصیّت شعر عاشقانه میباشد، به طوری که حضور پررنگ او را در هر دورهای از شعر فارسی میتوان مشاهده کرد. وحشیبافقی یکی از بزرگترین غزل سرایان مکتب وقوع است که سیمای معشوق در اشعار وی تا حدودی به گونهای متفاوت با معشوقِ دیگر ادوار شعر فارسی ترسیم شده است. دراین نوشتار با به کارگیری شیوهی توصیفی تحلیلی، سیم...
متن کاملضرورت تصحیح مجدد کلیات وحشی بافقی
کلیات اشعار وحشی بافقی (939– 991؟) یک بار در سال (1338) به تصحیح دکتر حسین آذران (نخعی) و به وسیلۀ انتشارات امیرکبیر در فروردین (1339) منتشر شدهاست که شاید در آن زمان بهترین تصحیح آثار وحشی بودهاست. اما به دلایلی که اشاره میشود نیازمند تصحیح مجدد است؛ اینکار با روشی علمی و دقیق انجام نشدهاست. در این کار از چهار نسخه استفاده شدهاست که همۀ آنها از جهت قدمت، صحت و جامعیت اعتبار کافی ندارند...
متن کاملنقد روانکاوانه«شرح پریشانی» وحشی بافقی
درشعرِ«شرح پریشانی»، وحشی بافقی، به شرح رابطه عشقی خود با معشوق خود میپردازد. با توجه به نظریة «ناخودآگاه» فروید، شاعر در روند شرح حال پریشانی خود کلمه ها و جمله هایی را ناخواسته از ضمیر و «ناخود آگاه» یا «نهاد» خود بر زبان می آورد که نهاد و ضمیر او را برای ما آشکار می سازد. با این همه شاعر با داشتن « خودآگاه» نیرومند تلاش می کند «ناخودآگاه» خود را به گونه ای ماهرانه مهار کند و بر واقعیت درونی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023